Bekende vrouwen zijn heel hardleers. De meesten zeggen nooit erbij dat iets reclame is als ze reclame maken voor een produkt op Instagram. De site heeft altijd al gezegd dat ze wel een keer een boete uit het niets krijgen. En dat blijkt nu ook. Want een vlogger (Rhode Kok) had sluikreclame gemaakt, zonder erbij te vermelden dat het reclame was. En wat denk je. De Commissariaat voor de Media heeft hem beboet voor 6000 euro. Dat is niet niks. Hij is natuurlijk een grote vlogger. Maar als een actrice dit doet en hiermee een paar duizend euro per jaar mee verdient, is de boete waarschijnlijk ook iets van 1000 euro. Ze moet dan de helft aan boete afstaan door overtreding van de wet, aangezien ze niet erbij heeft gezet dat het een advertentie is. Dit is maar een voorbeeld, maar wel een voorbeeld als een iets minder bekendere nederlander gepakt wordt. Naast dat is het volgens de Commissariaat voor de Media ook onvoldoende om ergens alleen #ad in de tekst neer te zetten. Het moet ook duidelijk in beeld of geluid in de video te zien zijn. Youtube en Instagram hebben een optie die je kan aanvinken, waarbij je kan aangeven dat het een Betaalde Promotie is. Dan komt heel eventjes in beeld, dat het een sponsorfilmpje is. Maar zoals de site eerder zei. Eerst gingen ze niet controleren. Nu doen ze dat wel. En zal alleen maar meer worden. Ze doen dat niet om de BN’er te pesten, maar om de consument te attenderen dat iets reclame is.