Misschien weet je nog wel van vroeger tot eind jaren 90. Toen waren er omroepsters zowel bij de NPO als bij Veronica die toen nog bij RTL zat. Maar op een gegeven moment (rond 2000) moest alles snel en kort. Dus leaders van programma’s werden korter, terwijl er vroeger nog zelfs in gezongen werd. Tegenwoordig is dat is ook wat beter dan een lange introleader bij een programma. Maar waar we pas in 2010 spraken over Bekende Nederlanders en toen pas het woord BN’ers kwam, had je eind jaren 90 niet. Dus had je het gewoon over bekenden van tv. Toen waren de vrouwen die omroepster waren niet zo heel erg in trek. Maar tegenwoordig door social media, en met name Instagram, is een bekende vrouw heiliger dan heilig. Al helemaal nu ze veel sexy foto’s maken, wat door deze site kwam. Daardoor zijn bekende vrouwen nu nog populairder dan ooit tevoren. En daar moeten de zenders gebruik van maken om zo betere kijkcijfers te krijgen, nu je ook Youtube en streamingsdiensten hebt. De NPO heeft het al gedaan door Loekie de Leew weer te introduceren. En dat heeft redelijk goed gewerkt. Want er kijken sinds die tijd toch iets meer mensen naar de NPO ten opzichte van 2 jaar geleden, toen Loekie de Leeuw er nog niet was. En zo zit het ook met omroepsters. Al je voor het programma een omroepster het af laat kondigen dat het programma begint, dan kijken mensen ernaar omdat ze een knappe vrouw zien. En als die knappe vrouw (de omroepster) zegt dat je dat programma moet gaan kijken, zullen mensen uit kuddegedrag omdat een knappe vrouw dat zegt het ook gaan kijken. Als je nu zomaar een programma laat zien na de reclame, dan denkt men oh leuk. Maar als een lekker wijf er even tussendoor komt om het programma af te kondigen, dan zullen ze zeker naar het programma omdat zij dat zegt. Als er omroepsters worden geintroduceerd, krijg je dus ook naast de vloggers, presentatrices enz dus ook omroepsters als categorie erbij. Jongeren gaan steeds meer online dingen kijken. Dus moet je ze ergens terug lokken. En dat is door een omroepster het programma af te laten kondigen. Want als een knappe vrouw wat zegt dat je dat programma moet kijken, dan doen mensen dat ook. Hetzelfde als dat iemand op een datingsite zit. Als iemand geen foto op zijn/haar profiel zet, dan hebben mensen ook geen interesse om te reageren. Zo hier ook. Al een vrouw een programma afkondigd en er wordt er een gezicht aan de zender vastgeplakt, dan hebben meer mensen interesse om het te bekijken, dan wanneer er geen gezicht in beeld komt. Dus daarom een goede tip voor NPO, RTL en SBS. Introduceer weer omroepsters om programma’s af te laten kondigen. Want als die omroepsters ook BN’ers worden, zullen ze eerder naar het programma kijken. Een goede tip die de zenders moeten opvolgen. Hieronder zie je een voorbeeld van een omroepster uit de jaren 90 bij Veronica.